شماره جدید فصلنامه توان‌یاب با محور تغییر نگرش منتشر شد

شماره جدید فصلنامه توان‌یاب با محور تغییر نگرش منتشر شد

12 اردیبهشت 1403

شماره 89 فصلنامه توان‌یاب به ‌عنوان مرجع علمیِ اطلاعات حوزه معلولیت در بیست و دومین سال انتشارش به همت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ جدیدترین شماره فصلنامه توان‌یاب با موضوع تغییر نگرش و سرمقاله‌ای به قلم دکتر مریم رسولیان سردبیر فصلنامه با عنوان "اهمیت تغییر نگرش نسبت به افراد با نیازهای ویژه" منتشر شد.

در سرمقاله توان یاب می‌خوانیم؛ وجود نگرش‌های منفی نسبت به پدیده معلولیت، مانع عمده‌ای در مسیر حضور آن‌ها در جامعه است که این عدم حضور اغلب تبعیض و حذف را در پی دارد. کاهش دسترسی به فرصت‌های موجود در زمینه‌ای حضور در جامعه، آموزش و اشتغال، منجر به محدودیت در روابط بین فردی، زندگی خصوصی و مشارکت اجتماعی می‌شود. نگرش‌ها تأثیر عمیق اجتماعی و روان‌شناختی دارند به عنوان مثال وقتی نسبت به فردی نگرش مثبت وجود دارد اکثر افراد ترجیح می‌دهند با او معاشرت داشته باشند و او به مراسم مختلف دعوت می‌شود و این ارتباطات اجتماعی فرصت‌های فراوانی برای او ایجاد می‌شود و عکس این مسئله اگر نسبت به فرد نگرش منفی وجود داشته باشد، فرصت‌های کمیبه صورت مساوی در اختیارش قرار نمی‌گیرد.

در ادامه آنت میناسیان مدیرعامل مجتمع رعد در مقاله‌ای به تغییر نگرش در مدارس پرداخته در این مقاله آمده است:

مدارس از 2 جهت حائز اهمیت هستند: اول آنکه، هر نگرشی که در دوران کودکی و نوجوانی شکل‌گرفته و نهادینه شود، تغییر آن در بزرگ‌سالی به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. دوم آنکه، در این آگاه‌سازی و تغییر نگرش نکته مهم آن است که هر چقدر در مدارس عادی دانش‌آموزان دارای معلولیت بیشتر حضور داشته باشند، این ویژگی به عنوان یک تفاوت بیشتر پذیرفته و از سمت سایر دانش آموزان کمتر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و در نهایت این نگاه از طرف دانش‌آموزان به خانواده نیز انتقال پیداکرده و پدیده عادی‌سازی معلولیت به وجود می‌آید.

همچنین دکتر هادی خانیکی به نقش رسانه‌ها در تغییر نگرش پرداخته‌اند:

رسانه به کمک فناوری و فضای مجازی این امکان را به وجود آورده کسانی را که نمی‌توانند در جامعه حضور فیزیکی داشته باشند، کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و کسانی که محدودیت‌هایی دارند را در جامعه وارد کند.

 مهم‌ترین نقش رسانه در بازنمایی افراد دارای معلولیت این است که از پنجره چشم خود او، به او نگاه کند نه از پنجره چشم یک فرد غیر معلول و تندرست، رسانه باید انگ‌زدایی کند و قادر باشد افراد دارای معلولیت را شهروندانی با حقوق برابر با دیگران معرفی کند، دنیای آنان را بفهمد و از نگاه خودشان، دنیایشان را نشان دهد.

محمد رضا دشتی مدیر وب‌سایت شمعدانی با اشاره به نقش گردشگری در تغییر نگرش جامعه اشاره کرده است:

وضعیت گردشگری افراد دارای معلولیت در ایران رو به بهبود است. در سال‌های اخیر، اقداماتی برای بهبود دسترسی افراد دارای معلولیت به جاذبه‌های گردشگری در کشور انجام‌شده است. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در سال ۱۳۹۸ طرحی را برای مناسب‌سازی موزه‌های ایران برای افراد دارای معلولیت آغاز کرد. این طرح شامل: نصب آسانسور، وجود ویلچرهای برقی و مسیرهای پیاده‌روی مناسب برای افراد دارای معلولیت در موزه‌ها شده است.

فاطمه اکبرپور مدیر واحد آموزش مجتمع رعد در یادداشتی پیرامون آموزش گفته است:

معلولیت به‌عنوان ناتوانی در انجام تمام و یا بخشی از اعمال ضروری برای زندگی فردی یا اجتماعی فرد تعبیر شده است بر اساس گزارش‌ها 10 تا 15 درصد افراد در دنیا دارای معلولیت هستند و این مسئله باعث شده  که معلولیت و ناتوانی موضوع مهمی در جوامع باشد. معلولیت جسمی به شرایطی اطلاق می‌شود که فرد به دلیل ناتوانی جسمی دچار محدودیت حرکتی شده باشد. این دسته از افراد از دیگر اقشار جامعه جدا نیستند و همانند آن‌ها برای بالندگی و شکوفا شدن به آموزش، پرورش و حمایت از سمت خانواده و جامعه نیاز دارند. جهت کاهش اثر معلولیت بر فرد و جامعه و دستیابی به استقلال و کسب کیفیت زندگی بهتر، آموزش نقش بسیار پررنگی دارد.

دکتر فاطمه مهاجرانی به موضوع سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخته و آورده ‌است:

افرادی که در انجمن‌های مردم‌نهاد فعالیت دارند، در مقابل معضلات اجتماعی حساس‌ترند و دوست دارند علاوه بر فعالیت‌های که در محل کار یا منزل انجام می‌دهند، کنش‌های عام‌المنفعه و داوطلبانه هم داشته باشند.

گروه هدف مؤسسه ما سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران هستند ولی نیازمند ارتباط با انجمن‌های مردم‌نهاد هم هستیم. یکی از موضوعات جدی که دنبال می‌کنیم، ارتباط با این نهادها است. ایجاد شبکه ملی مؤسسات خیریه و نیکوکاری، اتفاق بسیار مبارکی بود که باعث آشنایی ما با مجموعه رعد شد.

سایر مطالب توان‌یاب عبارت است از:

  • نقش رسانه در تغییر نگرش جامعه؛ گفتگو با دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
  • آموزش فراگیر برای دانش‌آموزان دارای معلولیت؛ مقاله‌ای از نسرین اکبرپور، مدیر دفتر آموزش رعد
  • تأثیر گردشگری در تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولیت؛ مقاله‌ای از محمدرضا دشتی، کارشناس روابط عمومی رعد
  • تغییر نگرش در مورد توانایی‌های افراد دارای معلولیت؛ به قلم نازنین رحیم‌زاده
  • امیدوارم در آینده مربیان خوبی از بین بچه‌های رعد داشته باشم؛ گفتگو با علیرضا آهنگری مربی کلاس شطرنج
  • تغییر نگرش جامعه از تغییر تفکر افراد دارای معلولیت نسبت به خودشان شروع می‌شود گفتگو با دکتر حبیبه یوسفی
  • اولین زن دارای معلولیت بودم که آموزش شنا دیدم و به قهرمانی رسیدم گفتگو با اعظم مهدی‌زاده در صفحه چهره موفق
  • با آگاهی کامل نسبت به بیماری همسرم، تصمیم به ازدواج گرفتم گفتگو با محمد زندی و غزاله علیزاده در صفحه یک زندگی
  • ما به او محتاجیم و او مشتاق به ما! گفتگو با دکتر فاطمه مهاجرانی استاد دانشگاه و بنیان‌گذار انجمن شفا
  • تغییر نگرش در مددجویان و در خانواده از اهداف ماست گفتگو با دکتر بهاره آذر، مدیر مرکز توان‌بخشی آفتاب
  • رنج مطلوب یادداشتی به قلم نیلوفر صدری
  • در رعد چه خبر؟ شامل اهم اخبار مجتمع رعد

و مطالبی ازجمله دست مصنوعی؛ خودپذیری چیست؟ معرفی کتاب موفقیت در فرایند تغییر نگرش در مدیریت کار و زندگی؛ خواص سماق، بهاریه دست در دست بهار به قلم نازنین رحیمی؛ تلخی آرزوها به قلم فاطمه کنهانی؛ ویلچر من! دل نوشته‌ای به قلم اعظم نیازمند

مطلبی با خوانندگان توان‌یاب:

توان‌یاب از دریافت مقالات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران استقبال می‌کند. مقالات ترجمه‌شده همراه با كپی اصل مقاله ارسال شود. مقالات ارسالی پس فرستاده نمی‌شود. توان‌یاب در ویرایش و كوتاه كردن مطالب آزاد است.

نشانی دفتر نشریه: شهرک غرب فاز،2 خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، پلاک 74 کد پستی: 14666

شماره تماس: 88371096

 پست الکترونیک: info@raad-charity.org

وب‌سایت مجتمع رعد: www.raad-charity.org

 

برای دانلود این شماره توان یاب اینجا کلیک کنید.

https://raad-charity.org/Images/Files/121/File.pdf

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است