تحولی در بازآفرینی مفهوم معلولیت در رسانه‌؛ انجمن‌های فعال حوزه معلولیت در نشستی مشترک از عوامل مسابقه تلویزیونی «نامیرا» قدردانی کردند

تحولی در بازآفرینی مفهوم معلولیت در رسانه‌؛ انجمن‌های فعال حوزه معلولیت در نشستی مشترک از عوامل مسابقه تلویزیونی «نامیرا» قدردانی کردند

12 اردیبهشت 1403

در نشست مشترکی با حضور سازندگان مسابقه تلویزیونی «نامیرا» و فعالان حوزه معلولیت، به میزبانی جامعه معلولان ایران، تصویر معلولیت در رسانه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران از ساخت مسابقه تلویزیونی نامیرا که به برقراری تعاملی سازنده با انجمن‌های تخصصی حوزه معلولیت، مراحل پیش تولید را با دقت و حساسیت پشت سر گذاشتند، قدردانی کردند.

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، جلسه تقدیر و تشکر از عوامل سازنده‌ی مستندمسابقه‌ی «نامیرا» با حضور حجت الاسلام امیر منیری و مسعود کارگر کارگردانان « نامیرا »، دکتر محمود علیمحمدی مشاور امور معلولان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر کامران عاروان مدیر عامل جامعه معلولین ایران، رضا سخن سنج مدیر ورابط عمومی مجتمع رعد، اسمعیل شیخ قرایی مدیر عامل انجمن گردشگری معلولان پارس، عسکری عضو هیات مدیره جامعه معلولان ایران و محمد رضا دشتی کارشناس روابط عمومی مجتمع رعد درسالن همایش‌های جامعه معلولین ایران برگزار شد.

در این مراسم، با نمایش قسمت‌هایی از مسابقه تلویزیونی «نامیرا» درباره دلایل موفقیت نامیرا و نحوه صحیح بازآفرینی تصویر معلولیت در رسانه، تبادل نظر و هم اندیشی بین مدیران انجمن‌های حوزه معلولیت و اهالی هنر صورت گرفت.

مجموعه مسابقه‌ی «نامیرا» یک رئالیتی شو، با محوریت افراد دارای معلولیت است که ایام نوروز امسال، به روی آنتن شبکه نسیم رفت.

 این مسابقه در مرکز سیمرغ صدا و سیما و موسسه‌ی فیلم‌سازی اومافیلم، به تهیه‌کنندگی سیدجمال عودسیمین تولید شده است.

امیر منیری کارگردان «نامیرا»، با یادآوری سوابق کارهاری هنری و مستندشان در عرصه تصویر، افزود: در ساخت این برنامه با سبک زندگی و مشکلات مصداقی از زندگی افراد دارای معلولیت روبرو شده‌اند که این مهم باعث شد نوع برخورد با شیوه‌‌ی رفتاری با آنان، در غالب برنامه، فرهنگ‌سازی شود.

مسعود کارگر کارگردان دوم «نامیرا» اضافه کرد: این مطلب را قدردان راهنمایی‌های مجمتع رعد، پیش از ساخت «نامیرا» هستند.

رضا سخن‌سنج، مدیر روابط عمومی مجتمع رعد ضمن قدردانی از تیم سازنده، گفت: یکی از اقداماتی که رسانه می‌تواند به جامعه نشان دهد، عادی سازی سبک زندگی افراد دارای معلولیت است که به علت محدودیت‌های فیزیکی در محیط اطرافمان کمتر حضور دارند پس قهراً به نیازهایشان کمتر توجه می‌شود.

دکتر عاروان، مدیرعامل جامعه معلولان ایران اذعان داشت: اگر در سایر مسابقات تلویزیونی از قبیل: مسابقات فکری، اطلاعات عمومی و.... نیز از افراد دارای معلولیت حضور داشته باشند، بازخورد خوبی خواهیم داشت.

محمود علیمحمدی، مشاور امور معلولان وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی هم بر این باور است که در کل جوامع، انسان‌های غیرمعلول، انسان‌های دارای معلولیت را پایین‌تر از حد توانایی‌هایشان تخمین می‌زنند، این امر سبب اعمال مسولیت‌های پایین، به افراد دارای معلولیت می‌شود و موجب از دست دادن روحیه آنان و در نتیجه، افت کیفیت کاراییشان می‌شود. اما «نامیرا» توانست تاحدی این تصور را تغییر دهد و قرار نیست یک شبه، تمام معضلات پایان یابد، اما این یک گام رو به جلو بود.

او در ادامه افزود: معلولیت را باید تنوع جامعه بشری در نظر گرفت و وظیفه‌ی ما بهبود کیفیت زندگی آنهاست.

جمعی از حضار، «نامیرا» را یک امر تکرار نشدنی و به مثابه یک گل در یک بیابان تشبیه کردند، که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت و حتی اگر نقدی هم به این برنامه وارد باشد، کلیت آن دوست داشتنی است زیرا تا به حال چنین برنامه‌ای برای افراد دارای معلولیت ساخته نشده است.

سایر نمایندگان حوزه معلولیت از جمله اسمعیل شیخ قرائی، مدیر عامل انجمن معلولان پارس، محمدرضا دشتی، کارشناس روابط عمومی مجتمع رعد، عسگری، عضو هیئت مدیره جامعه معلولان به نمایندگی از انجمن‌های فعال این حوزه درباره نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در تغییر نگرش مثبت و منفی جامعه نسبت به معلولیت سخنانی ایراد کردند.

در پایان این برنامه با اعطای تقدیرنامه از دست اندرکاران نامیرا تجلیل به‌عمل آمد و از دکتر پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما برای ساخت این برنامه قدردانی شد.

آرشیو مستند مسابقه «نامیرا» از تلوبیون قابل مشاهده است.

https://tvnasim.ir/program/417713

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است